Paleoblogi sissejuhatus

Опубликовано Looduskalender - ср, 09/25/2019 - 11:11

Kirjutas ja pildistas Erik Abner

“Ürgmere teejuht. Vasaraga”

Sissejuhatus (1. Osa)

Tere, hea loodushuviline, you rock!

kivid

Kuidas kõlab korallisaar Vormsi? Või see, et Toolse linnus paistab püsti püsivat vaid tänu sadade miljonite aastate vanuste kiskjate fossiilidele? Või see, et Tallinna vanalinna müürid näivad kerkinud olevat otse eelajaloolise mere põhjast? Rääkimata sellest väikesest rõõmutundest, mis kaasneb haruldase trilobiidi tükikese leidmisega mõnes Eesti looduskauneimas kohas. Kui sa oled kunagi leidnud rannast huvitava mustriga kivistise või lihtsalt sind paelub see teema, siis oled õiges kohas! Aga alustame õige algusest.

Mina olen Erik Abner, samuti loodushuviline, erialalt molekulaarbioloogia ja geneetika teadlane. Juba lapsena käisin ma maakodu lähistel paerannast erinevaid kivistisi koos pere või naabripoisiga otsimas. Tol hetkel ma veel ei hoomanud, et mida me täpselt korjasime, aga kenad olid nad küll. Kivide hulgas oli golfipalli-sarnaseid moodustisi, mõnikord ka päris pirakaid triibulisi “toikaid” ning igas majapidamises meie külas oli ka vähemalt ämbritäis väikeseid viisnurkseid tähekesi.

Meriliilia lüli läbilõige

Sammalloom

Trilobiit

Läks aga paarkümmend aastat mööda, kuni ma ühel hetkel otsustasin endale ikkagi selgeks teha, et mida mul need nurgas vedelevad kivid siiski endas sisaldasid. Oma üllatuseks avastasin ma, et Eestis peab tavainimene natuke vaeva nägema, et meie enda fossiilide kohta infot saada. Tänapäeva maailmas on ju vaja infot kiiresti ja paugupealt. Eesti geoloogid on teinud super tööd, et salvestada koos fotodega oma kollektsioonid ja muu tähtis info avalikult kättesaadavatesse andmebaasidesse, kuid see kõik on võhikule esialgu pisut lämmatav. Meie loodusmuuseumid omavad ja esitlevad fantastilisi kollektsioone, kuid ega muuseumisse iga päev ju satu. Eesti kivististe kohta leidub muidugi üksikuid infokillukesi siin ja seal ka internetiavarustes, kuid seegi tundus mulle veidi aegunud.

Niisiis otsustasin ma, et ma kavatsen endale selle fossiiliteema amatöörtasemel selgeks teha ning jagada neid teadmisi ka Sinuga, kallis lugeja. Üritan kirjeldada seda teemat lihtsalt ja ülevaatlikult, et kui keegi juhtub rannast või metsast huvitava fossiili leidma, siis võiks ta selle kohta siinsetest postitustest kergesti infot leida.

Järgneva paari kuu jooksul avaldan ma 10-12 postitust, kus iga kord tutvustan vähemalt ühte rühma loomi, kes on sadu miljoneid aastaid tagasi Eestis elanud on ning kelle fossiili igaüks looduses kohata võiks. Lisaks panen ma juurde võimalikult palju fotosid, et oleks ikka puust-ja-punaseks tehtud, millega tegu on. Iga kord ma kindlasti kirjeldan ära ka asukohad, kus seda tüüpi isendeid saab vaatamas või koguni korjamas käia.

Järgmises kahes sissejuhatavas postituses kirjeldan ma veel, mis meil Eesti pinnases üldse toimub, mis teeb Eesti geoloogia huvitavaks, miks me siit kivistisi leiame ning kuidas neid üldse korjama peaks. Seejärel aga asume päris fossiilide ja leiukohtade kallale!

you rock