Koostas Arvo Veskimets
Pakri ankrukoht D
Pakri hoiuala ja linnuala Ivo Kruusamägi – Maa-amet, CC BY-SA 3.0, ttps://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27510745
Euroopa looduskaitsealade võrgustikku Natura 2000 Pakri linnualal toimub suures koguses keskkonnaohtlike naftasaaduste tankerilt tankerile ümberpumpamine.
2020 aasta juunist septembrini toimusid Pakri linnualal paikneval Pakri ankrukohal D esimesed naftasaaduste ümberpumpamised tankerilt tankerile.
Selle aasta 12 jaanuaril saabus Pakri linnukaitsealale Venemaalt Ust - Luga sadamast toornaftatanker „ZALIV AMURSKIY“ Tankides 54 937 tonni (mts) toorbensiini kaubanimetusega NAPHTHA. Termin naphtha ei ole valesti kirjutatud nafta, vaid on töödeldud naftaprodukti nimetus. Seda kutsutakse ka toorbensiiniks sest temast valmistatakse edasisel töötlemisel bensiini. Äärmiselt keskkonnaohtlik ja mürgine aine. Lisaks veel 32 341 tonni gaasi kondensaati (GAS CONDENSATE). Gaasi kondensaat (gas condensate) ei ole veeldatud gaas vaid on kerge toornafta või töödeldud naftatoode, millest on eraldatud gaasiline fraktsioon. Tegemist on kerge vedelikuga, mis on väga plahvatusohtlik ja merekeskkonda sattudes mürgine.
16 kuni 18 jaanuarini toimus ohtliku lasti ümberpumpamine toornaftatanker „ZALIV AMURSKIY“ toornaftatankerile „STI WINNIE“, kes oli saabunud Antverpenist.
Pakri hoiualal ei olnud tegemist punkerdamisega (laeva tarbeks kütuse või õli pardalevõtmine) vaid ohtliku kauba ümberlaadimisega laevalt laevale merel - Ship to ship transfer (STS) . Laevad on mõeldud eelkõige kaubaveoks ja sadamad kauba peale ja mahalaadimiseks. STS on pigem erandlik tegevus
Kõige ohutum, aga ka kõige kulukam, on ümberlaadimist teha selleks rajatud terminalis (lähimad Taani väinas ja Inglismaa lähedal). Mitmetel võimalikel põhjustel (kokkuhoid sadama- ja keskkonnatasudelt jne) on kasulik vedada Venemaalt Ust-Luga sadamast toornaftat Eesti vetesse ja kaup ümber pumbata teisele tankerile.
Pakris naftasaaduste ümberpumpamist korraldav Mariflex Group ahvatleb tankereid: sadamakulusid pole, tasuda tuleb vaid agenditasu ja puksiiri eest STS-seadmete paigaldamiseks.
https://www.mariflex.net/news-from-mariflex/mariflex-new-ship-to-ship-location-at-paldiski/
24. jaanuari keskpäeval saabusid Paldiski ankrualale Ust - Luga sadamast „ZALIV AMURSKIY“ tankides 85 000 tonni toorbensiini (naphta). Göteborgi jõudis kohale toornaftatanker „ALBURAQ“ ja 25 – 26 jaanuaril pumbati osa ohtlikku lasti ühelt tankerilt teisele. „ALBURAQ“ suundus Egiptuse sadamalinna Port Said. „ZALIV AMURSKIY“ ootab praegu Pakri linnualal uut laeva, kellele pumbata ülejäänud ohtlik last.
On arusaamatu, miks on STS operatsioonid lubatud Pakri linnualal paikneval Pakri ankrukohal D.
Soomes ja arvatavasti ka Venemaal on ohtliku kauba ümberlaadimine merekaitsealadel keelatud. Soomes on STS operatsiooniks eraldatud kaks ala. Nõuded keskkonnaohutuse tagamiseks teevad seal STS operatsiooni niivõrd kalliks, et majanduslik ei ole see tasuv.
Eesti ornitoloogiaühing tegi ettepaneku leida selleks tegevuseks ohutum koht, kindlasti väljaspool looduskaitsealasid.
https://www.marinetraffic.com/ 17.jaanuar 2021 15:13 Tankerid „STI WINNIE“ ja „ZALIV AMURSKIY“ Eesti sisemerel, Pakri linnukaitsealal.
Marinetraffic.com „STI WINNIE“
Marinetraffic.com „ZALIV AMURSKIY
Üldised andmed tankerite „STI WINNIE“ ja „ZALIV AMURSKIY“ kohta
|
STI WINNIE |
ZALIV AMURSKIY |
IMO NR: |
9696709 |
9354313 |
Vessel Type |
Crude Oil Tanker |
Crude Oil Tanker |
Flag |
Marshall Is [MH |
Liberia [LR] |
Gross Tonnage: |
64792 |
60178 |
Summer DWT: |
109999 t |
106819 t |
Length Overall x Breadth Extreme: |
255.9 x 43 m |
244 x 42 m |
Year Built: |
2015 |
2008 |
Home Port: |
- |
MONROVIA |