Saksamaal esietenduvas ooperis “Wölfe” kuuleb eesti hundiloitsu

Avapilt
Sisu

Tekst: Helen Arusoo
Fotod: Helena Tulve, Mecklenburgisches Staatstheater

Jaanipäeval esietendub Saksamaal Mecklenburgi Riigiteatris ooper “Wölfe” ehk “Hundid”, milles laulmise kõrval ka ehthundilikult laval ulutakse. Räägime paar sõna ooperile muusika kirjutanud Eesti helilooja Helena Tulvega, kes parasjagu viibib Saksamaal lavastuse proovides.

 

Helena, kes tellis Sinult muusika ooperile "Hundid" (sks Wölfe)?

Ooperi tellis Mecklenburgi Riigiteater Ernst von Siemensi Muusikafondi toel.


Millest see ooper lühidalt räägib - hundikarjast või pigem inimestest?

Ooperi üldisemaks sisuks on inimese ja looduse kooseksisteerimine ning inimese sisemise muutumise teekond. Ooper avab teemat läbi „hundiküsimuse”, erinevate suhtumiste ja seisukohtade. Hunt on ka arhetüüpne tegelane sügavamas mõttes – hunt kui meie sisemise metsikuse metafoor. Kokkupuuted huntidega tekitavad inimestes vastakaid tundeid ja reaktsioone, näiteks hirme, mis pärinevad aegade hämarusest, aga ka imetlust. Ooperi tegelased moodustavad omamoodi karja ning selles karjas kehtivad omad seadused, lainetavad konfliktid ja leppimised.

 

helena tulve
Helilooja Helena Tulve Mecklenburgi Riigiteatri ees, kus kohe-kohe esietendub ooper "Wölfe" (ee "Hundid"). Taamal paistab kuulus muinasjutulik Schweriner Schloss.

 

Kas muusikat metsikule karjale oli raske kirjutada - kuidas protsess välja nägi?

Üldiselt oli see minu jaoks väga põnev, sest selles loos on väga erinevad karakterid, kellel kõigil on ka oma muusikaline iseloom. See võimaldas mul minna nende tegelaskujude loogikasse ja ma arvan, et see muusika on küll äratuntavalt minulik, aga samas on selles ka minu jaoks uusi elemente, rütmilisi ja tantsulisi liikumisi näiteks.


 

Kas keegi peab ka ulguma ooperilaval?

Ikka. Ja see õnnestub neil võimsalt. 

 

On see teadaolevalt esimene ooper maailmas, kus peateemaks on üks metsiku looduse liik?

Ooperid tegelvad sageli oluliste teemadega, elu ja surma küsimustega. Huntidest on lugusid ju palju, ta on meie kujutlustes ja alateadvuses oluline tegelane. Samas, sellise vaatenurga alt pole asja ehk veel käsitletud.


Kas Sinu kaasamisel oli mingil määral roll ka Sinu eesti päritolul või ainult Sinu muusika keelel?

Sellele küsimusele on raske vastata, see tee minuni võis olla siksakiline. Kuidagi aga lavastaja Nina Gühlstorff minuni jõudis ja eestilik nägemus on selles teoses kindlasti esindatud. 

 

mets


 

Mida tähendab "dokumentaalooper”?

Nina Gühlstorff, kes kirjutas ka libreto, tegi palju erinevaid intervjuusid kesksel hunditeemal. Ta küsitles hundieksperte, karjakasvatajaid, talunikke, metsanduse ja jahinduse asjatundjaid ning poliitikuid. Nende intervjuude põhjal pani ta kokku teksti, mis väljendab erinevaid seisukohti, vastuolusid konflikte, aga ka meie sügavamat igatsust terviklikkuse ja kooskõla järele. Ooperisse on jõudnud ka eestlaste mõtted ja eesti hundiloits.

 

ooper wölfe


 

Mida proovides räägitakse, mida Sinult küsitakse?

Proovides on vaja lahendada väga palju igasuguseid lavastusega seotud küsimusi, nii et minult proovides isegi väga palju ei küsita, kui, siis mõne muusikalise detaili kohta. Lavastus ise on väga dünaamiline ja intensiivne, haaratud on kogu saaliruum, solistidele lisaks on tegevad orkester, ooperikoor ja lastekoor.

 Etendus tuleb ettekandele praegu vaid Saksamaal, loodetavasti tõlgitakse ooper kunagi ka eesti keelde ning jõuab millalgi ka Eesti teatrite lavale. Link etenduse kodulehele: https://www.mecklenburgisches-staatstheater.de/programm/woelfe.html

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.