Vihane tihane ja laste rajakaamerate infopäev

Postitas Aasta Loom - E, 11.11.2019 - 14.49
Sisu
 
 
 
 
Loodusfotograaf Tarmo Mikussaar: Paigaldasime koolilaste rajakaamerate päeval 07.11.2019 Päinurme lähedale Põltsamaa jõe äärde rajakaamera, et oleks näha kuidas see asi käib. Videos on näha, kuidas rasvatihane tuleb rajakaamerat uudistama ja selle pragudest toitu otsima. Märkab aga siis infrapuna-valgustit katva klaasi peegeldusest mingit liikumist  iseennast – ja otsustab seda rünnata. Tihane on vihane.
 
Infopäeval rääkisime sellest, kuidas võiksime laste rajakaamerate kogutud andmeid edasi väärindada nimelt oleks neid hädasti vaja Eesti imetajate atlase koostamise andmetekokku. Triin Edovald, Keskkonnaagentuuri Eesti imetajate atlase koordinaator, õpetas, kidas klassi/loodusringi vaatlused saaks väga lihtsalt viisil  (ei võta hullult lisaaega) ka Eesti teadust toetama panna. Kõige lihtsam on äpp alla laadida siit https://lva.keskkonnainfo.ee/?id=1343770484 või siis täita üks kord aastas Exceli tabel, mida saab küsida helen.arusoo@gmail.com. Triin kommenteerib: "Kindlasti võiks huvi pakkuda link atlase kaardiloole http://arcg.is/4jLmP . Praegu on seal kaardid kahe liigi kohta, aga aasta lõpuks peaks tulema kõikide eesti imetajate esialgsed levikukaardid."
 
Infopäeval kõnelesime ka sellest, kuidas 12 koolil läinud on kolme aasta jooksul: praegu on aktiivselt rajakaamerate liikumises osalemas 10 kooli, enamikul on kaamera 2. või 3. aastat järjest metsas.  Neljas koolis on kaamera loodusringide hallata, kus on igas vanuses õpilasi (Antsla Gümnaasium, Varstu Kool, Nurme koo, Kosejõe kool), neljas koolis on/on olnud 1.-4. klassi õpilaste käes Ridala kool, Ala põhikool, Keeni kool, Kiviõli I Keskkool,, kolmes koolis 5.-9.klassi õpilaste käes (Tallinna Vaba Waldorfkool, Tsirguliina kool, Kuusalu kool) ja ühes koolis mõeldud 8. klassi loovtöödeks (Võru Kreutzwaldi kool). 
Õpetajad jagasid oma kogemusi laste kaasamise osas - et kergem on lapsi metsaskäigust vaimustuma panna algklassides, vanemate laste puhul toimib paremini loodusring. Õpetajad kõnelesid ka raskustest, kuidas kaamera ette ei tulnud mitu nädalat loomi, näiteks ainult kohalikud koerad ja kuidas lapsed olid pettunud. Ühel koolil - Kiviõli I Keskkoolil varastati kaamera, aga õnneks tublid lapsevanemad tegid jõulukingiks korjanduse ja kinkisid lastele kohe uue kaamera.
Tööle on kaamera saanud lõpuks teadolevalt kõik koolid: järjepideva toidutoomise (lubatud piirides) tagajärjel näitasid end kaamerasilma ees närilised. väikekiskjaid, sõralised, aga ka linnud, putukad. Kahel koolil on peale saadud videod ka suurkiskjatest nagu ilves ja karu.
Saime ka teada, et infopäeva võõrustanud Nurme kool on oma rajakaamerate tegevuste eest saanud tänavu Keskkonnakäpa laureaadiks palju õnne!
Kõige rohkem on loomi-linde kaameras kohanud Kiviõli I keskkool ja Nurme kool mõlemas on saadud kokku 23 liiki. Teistel koolidel on keskmiselt 11 liiki külalisi.
Õpetaja Jaanika Merirand Kiviõli I Keskkoolist kommenteeris, et klassis on lastevanemate kaasamine hädavajalik tugi õpetajale: "Kui kasvõi ühe pere saate kaasliitlaseks, on super." Ka teised klassiõpetajad kinnitasid, et lapsevanemad on oluline tugi rajakaamerate haldamisel.  
Väike nõuanne tuli ka Antsla Gümnaasiumi loodusringi juhendajalt Janek Joabilt: et õpetaja ise ei tüdiks ja ei väsiks – vahetagu aeg-ajalt kaamerakohta ning tehku lastega metsas ka lõket!
 
Panen siia lõppu ka mõtteid, et miks oleks vaja lastega rajakaamerate vaatlusi teha? Loetlen mõningad punktid: 
 
1.  Kaamera juures käigud aitavad loomi-linde-taimi tundma õppida läbi tunnetuse ja emotsiooni, mis tekib looma kodus - metsakeskkonnas viibides
2. Metsa, kus asub rajakaamera, võiks laps saada ka iseseisvalt uudistama minna – mets võiks asuda lähedal
3. Metsas veendutakse, et siin elab keegi rajakaamera „tõestusmaterjali“ põhjal
4. Kaamera abil saab oma silmaga veenduda, et loomad käituvad erinevalt - lihtne tõde, aga vajab kogemist
5. Avastamiseks, et ikka ühed ja samad isendid külastavad kaameraesist – mets on kellegi konkreetse olendi kodu
6. Keegi ärgu mingu metsa sunniga – vabatahtlikkuse tunne peab säilima
7. Kaameraraha võiks klass/kool ise muretseda – vabatahtlikkus ja rahaline panus tekitab vastutuse, ja see tunne kannab kaugemale
 
Ootame kõiki huvilisi koole liituma!
 
Helen Arusoo
5691 1921
 
 
 
 
 
 

 

Kasutame veebilehel nn Cookie´sid, et toetada tehnilisi funktsioone ja pakkuda sellega paremat kasutajakogemust.

Kasutame ka andmeanalüütikat ja reklaamiteenuseid. Klõpsa nupul Rohkem teavet, kui tahad lähemalt teada.